Salam Ramadhan semua!
Alhamdulilah, it's the 6th day puasa, and as an exclusive-breastfeeding mother, I am still doing ok with breastfeeding while fasting. Ada la sedikit pengurangan in pumping production. Selalu, non-fasting time I managed to get 5oz every pumping session. Tapi bila berpuasa, pumping in the morning ok, still dpt 5oz, cuma menjelang tengahari dan petang, boleh dpt lebih kurang 3oz. So far stok masih cukup and I am praying so hard semoga terus cukup tanpa perlu sy meninggalkan puasa.
A chinese lady engineer from contractor team was very concern about me fasting while breastfeeding. and she keeps asking 'ok or not?'. I told her, yes Islam allows a breastfeeding mother to skip fasting if she is worried that by fasting will do harm to her or her baby. But as for me at the moment, I feel ok, milk production is still doing well, so why would I skip fasting, right?
Actually, I try to follow useful tips for breastfeeding mothers who are fasting. The key point is, drink plain water (without ice) as much as possible during break fast and sahur and in between (kalau stay up la kan, tapi mak kul 8.30pm tu dah lalok/ngantuk sampai x leh nak buka mata. Dan juga makan kurma sebanyak mungkin.
Sebelum ni ada amik VCO yg dikatakan supplement yg boleh menambahkan susu badan. Tapi dah abis sebotol. Nak beli lagi, supplier kata stok dah abis, kena tunggu dulu. VCO ni boost la sikit milk production tapi takde la byk sgt. Then ada terfikir nak amik Shaklee tapi since production xde la kritikal. Nanti dulu la.
So menyusu dan berpuasa sebenarnya takde masalah kalau kita dah bersedia dr awal. As for me, selalu minta nasihat from my best friend, Linda yg dah dua kali berjaya exlusively breastfeeding anak2 dia sampai umur 6 bulan, then continue sampai umur 2 thn. Lagipon byk website penyusuan ibu yg membantu.
Insyallah boleh!
1 comments:
caiyok kak!! iAllah kak neni pasti BOLEH! yeah!
Post a Comment