Pages

Thursday, October 29, 2015

The New Career

Lagi 2 hari genap sebulan saya bekerja dalam bidang akademik.
 
How is it going on?
 
Well, things are moving so fast in this one month time. Tak sempat nak 'honeymoon' or orientasi. Masuk2 aje dah terus gear 5 sbb dah ada kelas untuk di handle. Hari Khamis lapor diri terus masuk meeting jabatan. Friday attended engineering seminar. Isnin terus kena handle first lab! Imagine I only did the pre-lab stuffs with the technician at 10am then class started at 11am!
 
Mmg sangat nervoussss...saya kan tak pernah mengajar sebelum ni, then suddenly there are 20s 2nd year students in front of me waiting for their lecturer to start the lab session.
 
Tapi sebelum memulakan kelas saya saya declare awal2 kat students, that I am new to teaching line and that I had never been teaching before, so I would like to apologize siap2 in case there are flaws in my teaching way.
 
Alhamdulilah, that first lab went on smoothly and at least I knew the students managed to complete their lab session succesfully.
 
So after few classes, I feel more at ease with teaching. I guess I love teaching jugak la. Kadang2 ada la jugak perasaan takut bagi ajaran sesat sbb kita pon tak tau banyak sangat. But I'd be honest with the students....tak tahu ckp tak tahu and bagitau yang kita akan cuba cari jawapannya.
 
And my initial thought yg ingat this job akan bagi banyak masa free kat saya, tak la benar ye. Yes, working hours to punch-in/out is flexible but u have to make sure you have enough 40 hours clocking in the work. So pandai2 la adjust waktu bekerja tu. Lepas tu besides teaching class, ada banyak lagi kerja lain kena buat. Keje2 pantau students, key-in markah, arrange itu ini. Kena involve with research jugak sbb ada CPD point kena achieve youuuuu. So takde la free sangat teaching job ni (as a lot of people ingat keje mengajar ni banyak masa free!)
 
So that's about it for now. Skrg perasaan nak blogging tu tak berapa ada though saya nak berkongsi cerita JK1M yang dah berakhir. Takde mood nak tulis pasal tu ( saya turun 2kg ja tapi bukan salah program, salah saya sendiri...huhuhu). Insyallah, start November saya sambung Fit For You pulak.
 
Kalau ada mood saya blog pasal Fit For You pulak ye....
 
 
 
 

0 comments: