Well, well, it's Wednesday again....
So I stepped on the scale this morning and I'm at 70kg!
Yipppieeee!!!!
Turun 1kg pon nak excited eh?
Oh, mesti la coz knowing me and my body, nak turunkan berat badan mmg sgt struggle. Tapi kalau nak naik tu, senang sgtttttt.
Sebab, satu saya mmg suka makan dan juga suka masak. Keduanya, I guess my metabolisme mmg dah menurun so mmg amik masa la nak turun. Ketiganya, aktiviti fizikal xde la konsisten.
But it's ok, pakar2 berkata adalah lebih baik turun berat badan secara perlahan2 tapi konsisten and it would be more sustainable rather than losing weight drastically then susah nak maintain.
Dan yang penting latih diri utk makan secara sihat.
So here is my bekal today: 2 keping roti Gardenia butter raisin and 1 cheese slice in between. Sup Yee Mee with aneka sayur and fish balls for lunch. Juga nuts and buah limau for snacking in case memerlukan. I said memerlukan sbb mmg tak terhabis pon snack2 yg ditunjukkan dalam satu hari. Nuts would be like dalam 10 biji je gitu and limau tu dah berhari2 bawak tapi x sempat makan.
Today also is an overloaded carb-day. Kalau tgk kadang2 ada carb kadang2 takde, I don't have specific rules when it comes to carb. Dulu penah buat Atkins yg omit carb at all on the early stage. Hmmm..berjaya buat 4 ari gitu je kot. Losing mmg losing but feeling something is missing jugak....
Now, I'm more to Kevin Zahri's style. Kevin Zahri suruh seimbangkan semua jenis - carb, protein, lemak, gula which I think lebih make sense.
So my bekal would be based on what I have in my kitchen and the time I have to prepare them, bearing in mind, healthy choice would be priority. Kadang2 mmg x sempat nak gi groceries shopping kat pasaraya besar yg ada byk healthy choice like Mydin Hypermarket or Jusco, so beli la apa saja yg ada kat kedai runcit dekat rumah. Like right now, the fridge is nearly empty but I'm not going to stock-up my fridge sbb nak balik KB cuti CNY ni, so that's why the yee mee is on the menu today.
Oh, balik KB would be a big challenge for me to have control over foods. Kat sana it's all about makan, makan dan makan!
And I would be melting bila tgk meja makan at my in-laws is always full of foods and people eating....huhuhu

0 comments:
Post a Comment