Pages

Monday, June 24, 2013

Cerita Jerebu Lagi

Second week of haze and it's getting worse kan?

We were in Teluk Senangin, Perak over the weekend, attended a wedding there. Kat sana, jerebu takde sangat. Boleh tengok langit biru and inhaled fresh-sea air. 

But on the way to Melaka, melalui coast line road Sabak Bernam-Kuala Selangor, boleh nampak la betapa teruknya jerebu. Kat radio pon announced API kat Muar dah melebihi bacaan 700 sampai PM isythiharkan darurat. 

Malam tadi sampai Melaka, kalut2 la nak prepare baju sekolah anak2. Tup2 cik HB kata KM Melaka declared semua sekolah seluruh negeri Melaka ditutup pada hari Isnin. Lepas tu dpt sms dr daycare sikembar, bagitau daycare pon ditutup. 

Adoiiii...pening mokcik. Baru je happy2 x yah gosok baju tp kena fikir childcare solution pulak...huhuhu. Mujur la Insyirah bukan tinggal kat taska, kalau x, cemana la....

So pagi ni mokcik angkut la sikembar dtg opis. Kalau mokcik ada meeting ad-hoc, harus ku tumpangkan diorg kat rumah makcik babysitter.

With kembar at the office, agak serabut la dibuatnya. Thousands of questions ditanya, sambil nak itu-ini, how do I do my work then?

Kasi layan game....tp kejap2 kang bergaduh!
See the mess in my room...

I'm so lucky, I kind of having a private office. I am the only permanent-occupant in this office. Kadang2 ada la colleagues yg dtg menjengah tapi sgt2 jarang. So having the girls here takde la masalah sgt.

How long this haze situation would go on, tak tau la...as long as I remembered, of all the series of haze we have over the years, this is the worst one sampai kena tutup2 sekolah. It really affects our lives, doesn't it? Sgt la mengharap adanya usaha mengawal kebakaran hutan kat Sumatera tu dr semua pihak. And hopefully takde la org buat pembakaran terbuka lagi samada secara besar2an atau kecil2an.

0 comments: